ابزارهای سئوی داخلی کدامند و کاربرد هر یک از آن ها چیست؟

خانه    بلاگ      ابزارهای سئوی داخلی کدامند و کاربرد هر یک از آن ها چیست؟
ابزارهای سئو داخلی

برای آن که وبسایتی عالی از هر نظر داشته باشید باید بر روی سئوی سایت تمرکز نمایید. همانطور که می دانید سئو از دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی تشکیل شده است. در این مقاله قصد داریم به ابزارهای سئوی داخلی و کاربرد هر کدام از آن ها بپردازیم. پس اگر می خواهید امتیاز وبسایت خود را ارتقا ببخشید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 On Page SEO چیست؟

سئوی داخلی یا On Page SEO به مجموعه اقداماتی گفته می شود که درون سایت انجام می شود تا رتبه وبسایت برای موتورهای جستجو ارتقا پیدا کند. این اقدامات شامل موارد مختلفی از جمله تولید محتوا، ساختار و نمای سایت، کدنویسی، پیاده سازی فنی و … می باشد. این اقدامات علاوه بر افزایش رتبه سایت بر موفقیت بازاریابی اینترنتی تاثیر بسزایی دارند.

موارد مهم در سئوی داخلی سایت

در سئوی داخلی سایت لازم است به یک سری موارد مهم توجه کنید تا در کنار سئوی خارجی سایت، باعث بهبود امتیاز صفحه خود شوید. در ادامه به این موارد مهم اشاره خواهیم کرد.

تولید محتوا

کاربر برای استفاده از محتوا، وارد وبسایت شما می شود. در نتیجه باید تمام سعی خود را بکنید تا محتوایی ارزشمند و کاربر پسند تولید نمایید. محتوایی مورد پسند کاربر است که ساده و روان باشد، حاوی جملات سنگین نباشد و از جذابیت کافی برای خواننده برخوردار باشد. محتوای مفید و ارزشمند کاربر شما را حفظ خواهد کرد و در سئوی داخلی سایت تاثیر زیادی دارد.

سرعت بارگذاری سایت

کاربر برای باز شدن سایت و بارگذاری اطلاعات آن فقط در حدود ۳ تا ۵ ثانیه صبر می کند. اگر این زمان بیشتر طول بکشد از وبسایت شما خارج خواهد شد. به همین دلیل بالا بودن سرعت لود وبسایت شما می تواند در جذب و حفظ کاربران موثر باشد.

استفاده از تصاویر مرتبط

تصاویر می توانند در جذب کاربر تاثیر زیادی داشته باشند. به همین دلیل بهتر است بعد از چند خط محتوای متنی، از تصاویر مرتبط و جذاب استفاده کنید، خلاصه متن را در تصویر بیاورید و از اینفوگرافیک مرتبط با موضوع صفحه استفاده نمایید تا از خسته شدن چشمان کاربر جلوگیری کرده و میزان رضایت او و گوگل را بالا ببرید.

استفاده از توضیحات متا تگ جذاب

کاربر با مشاهده آدرس وبسایت ها و توضیحات متا تگ آن ها، تصمیم گیری می کند که بر روی کدام یک کلیک کند. در این جاست که داشتن توضیحات متای بسیار جذاب می تواند تعداد کاربران بیشتری را به وبسایت تان دعوت کند و بر سئوی داخلی سایت تاثیر بگذارد.

رسپانسیو بودن سایت

احتمالا زیاد شنیده اید که باید وبسایت خود را به صورت رسپانسیو، موبایل فرندلی یا واکنش گرا طراحی نمایید. این مسئله به خاطر آن است که امروزه اکثر کاربران از تلفن همراه خود برای کارهای اینترنتی استفاده می کنند و در صورتی که وبسایت ها برای باز شدن در ابعاد مختلف از جمله موبایل، مناسب نباشند، تعداد زیادی از کاربران را از دست خواهند داد. پس برای بهبود سئوی داخلی رعایت این نکته، بسیار اهمیت دارد.

معرفی ۵ ابزار مهم سئوی داخلی و کاربرد آن ها

بعد از توضیحاتی که درباره سئوی داخلی دادیم، اکنون می خواهیم ابزارهایی را به شما معرفی نماییم تا به کمک آن ها بتوانید وضعیت سئوی داخلی سایت تان را بررسی کرده و باعث ارتقای رتبه سایت خود شوید.

۱- ابزار ماز (moz)

یکی از ابزارهای قوی برای سئوی داخلی سایت، ابزار moz نام دارد. این ابزار دارای دو نسخه رایگان و پولی می باشد. نسخه رایگان این ابزار قابلیت ها و کاربردهای زیادی دارد اما قطعا نسخه پولی آن کاربرد های بیشتر و گسترده تری دارد.

یکی از ویژگی ها و کاربردهای مهم ابزار moz این است که به کمک آن می توانید اعتبار و امتیاز سایت، سئو، لینک های مخرب و … را بررسی نمایید. با کمک این ابزار می توانید به نقاط قوت و نقاط ضعف سایت خود پی ببرید سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

۲- ابزار Page Speed Insights

همان طور که گفتیم سرعت بارگذاری سایت اهمیت بسیار زیادی در سئوی داخلی دارد. این اهمیت تا جایی است که گوگل برای بررسی آن ابزار هایی را ارائه داده است. دو ابزار مشهور در این زمینه ابزار Page Speed Insights گوگل و ابزار GT metrix می باشد که می توانید با وارد کردن آدرس سایت خود، سرعت سایت را با کمک این ابزارها بررسی کنید و امتیازی بین ۰ تا ۱۰۰ را مشاهده کنید. این ابزارها با بررسی عناصر مختلف سایت مانند تصاویر، ویدئوها و … سرعت لود آن ها را می سنجد تا اگر ایرادی وجود داشته باشد به شما اطلاع داده شود.

۳- ابزارهای موبایل فرندلی

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم طراحی رسپانسیو یا موبایل فرندلی بودن سایت اهمیت زیادی در سئوی داخلی دارد. شما می توانید با کمک ابزار Mobile Friendly Test وضعیت صفحه مورد نظرتان را در دستگاه موبایل یا تبلت بررسی نمایید و با کمک همین ابزار ایرادات موجود را کشف کرده و برای رفع آن ها اقدامات لازم را انجام دهید.

۴- ابزار google search console

با کمک ابزار گوگل سرچ کنسول می توانید شرایط کلی سایت یا صفحه مورد نظر خود را در نتایج جستجوی گوگل بررسی کنید به همین دلیل می توان گفت این ابزار برای قسمت های مختلف سایت کاربرد دارد. مزیت مهم این ابزار این است که به طور مستقیم از طرف گوگل معرفی شده است از همین رو نتایج آن دقیقا با توجه به رفتار کاربر و جستجوی آن پیش بینی می شود. اگر به دنبال کسب اطلاعات دقیق و کاربردی از وبسایت خود هستید از این ابزار استفاده کنید.

۵- ابزار screaming frog

یکی دیگر از ابزار های مهم و کاربردی برای بررسی سئوی داخلی سایت، ابزار اسکریمینگ فراگ (screaming frog) نام دارد. شما می توانید با کمک این ابزار به صورت مرتب وضعیت وبسایت خود را بررسی نمایید تا به محض بروز خطا، خیلی سریع آن را برطرف کنید. علاوه بر بررسی سئوی داخلی می توانید برای بررسی سئوی تکنیکال نیز از این ابزار استفاده نمایید. با کمک این ابزار می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • با کمک این ابزار می توانید همه لینک های داخلی هر صفحه و انکر تکست هایی که لینک سازی به وسیله آن انجام شده را بررسی کنید.
  • لینک هایی که از یک سایت به سایت دیگر لینک سازی شده را بررسی کنید.
  • مواردی که در عناوین یا توضیحات، اشتباه و غیر معمول است را کشف کنید.
  • صفحاتی از سایت که محتوای تکراری دارد را پیدا کنید.

در این مقاله درباره سئوی داخلی صحبت کردیم و ۵ ابزار مهم برای بررسی آن را به شما معرفی کردیم. اکنون می توانید به کمک این ابزارهای کاربردی، سئوی داخلی وبسایت خود را بررسی کرده و امتیاز آن را بهبود ببخشید.

پاسخ‌گوی سوالات شما هستیم

سوالات شما از طریق کارشناسان ما پاسخ داده خواهد شد.

مشاوره رایگان تلفنی