تولید محتوای استراتژیک

خانه    بلاگ      تولید محتوای استراتژیک

برای تولید محتوا باید مانند هر کاری به اصول و قوانین آن توجه داشته باشید و به عبارت دیگر تولید محتوای استراتژیک را سر لوحه کار خود قرار دهید. نکات به خصوصی در این زمینه وجود دارد که بر هر کسی که می خواهد در این زمینه کار کند لازم الاجرا است. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعاتی درباره استراتژی محتوا هستید حتما تا انتهای این مطالب با ما همراه شوید.

استراتژی محتوا به چه معنا است؟

منظور از استراتژی محتوا اصول و راهنماهای داخلی به منظور تولید انواع محتوا در یک کسب و کار می باشد. با کمک این استراتژی می توانید رضایت و نیازهای کسب و کارتان را به کمک تولید محتوا تامین نمایید. با این توضیحات هدف از استراتژی محتوا این است که چه نوع محتوایی باید تولید کنیم؟ و این کار را چرا باید انجام دهیم؟
توجه داشته باشید که ممکن است در این مسیر به دنبال اهداف تبلیغاتی هم نباشیم و تنها به دنبال برنامه های مدیریت، تولید، توزیع و به روز رسانی محتوا باشیم.

آیا استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا تفاوت دارد؟

ممکن است برخی از افراد و حتی کارشناسان دو اصطلاح استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را به جای یکدیگر استفاده کنند. در صورتی که این دو واژه با یکدیگر تفاوت دارند. همانطور که از نامش می توانید حدس بزنید بازاریابی محتوا به هدف بازاریابی و فروش انجام می شود و جنبه تبلیغاتی دارد در صورتی که استراتژی محتوا همانطور که گفتیم می تواند تبلیغاتی نباشد. به کمک استراتژی محتوا می توان به چشم انداز، تحقیقات بازار، اهداف، پرسونای مخاطب و … پرداخت و در صورتی که مشکلاتی در هر کدام از این موارد وجود دارد راه های برون رفت از آن ها پیشنهاد شود.
تفاوت این دو اصطلاح بسیار ظریف است و از آن جایی که بسیاری از کارهایی که در تولید محتوای استراتژیک انجام می شود برای بازاریابی و فروش است، افرادی این دو اصطلاح را به جای هم استفاده می کنند.

اهمیت تولید محتوای استراتژیک چیست؟

همیشه شنیده اید که برای رسیدن به موفقیت در هر کاری، نیاز به برنامه ریزی دارید. برای تولید یک محتوای عالی و بی عیب و نقص نیز همین گونه است و شما نیاز به یک استراتژی قوی دارید. در واقع با کمک استراتژی تولید محتوا می توانید به ۵ سوال مهم پاسخ دهید. این سوالات عبارتند از:
۱- هدف شما از تولید محتوا چیست؟
۲- مخاطبان تان چه افرادی هستند؟
۳- مخاطبان در چه زمانی به محتوا دسترسی دارند؟
۴- محتوا دارای چه ارزشی برای مخاطب است و چه مشکلی را از او حل می کند؟
۵- مخاطبان از چه کانالی و به چه وسیله ای به محتوای شما دسترسی دارند؟

با دقت در این سوالات به خوبی متوجه می شوید که داشتن استراتژی تولید محتوا به شما کمک می کند مسیرتان کاملا مشخص و روشن باشد تا سریع تر بتوانید به اهداف تان برسید و خود را از سایر رقبایتان جدا نمایید. با کمک استراتژی تولید محتوا می توانید مدتی یکبار عملکرد خود را بسنجید و ارزیابی کنید و از منابع استفاده بهتری کرده تا نتایج بهتری نیز کسب نمایید.

 

کاربرد استراتژی محتوا در چه مواردی است؟

استراتژی محتوا مانند بقیه استراتژی ها با توجه به ویژگی هایی که دارد در موارد مختلفی به کار برده می شود که در ادامه مهم ترین آن ها را نام می بریم.

• مدل کسب و کار

با بررسی این که کسب و کار شما از طریق چه مدل هایی کسب درآمد دارد، باید تولید محتوای متناسب با آن را در پیش بگیرید. شما می توانید با کمک استراتژی تولید محتوای مناسب کسب و کارتان اهداف تان را دنبال نمایید.

• هدف گذاری

قطعا دلیل مهم و اصلی تولید محتوای استراتژیک رسیدن به اهداف مورد نظر است. با کمک تولید محتوای استراتژی می توانید به اهداف تجاری و غیر تجاری خود دست پیدا کنید.

• تعیین مخاطبان هدف

شما باید بدانید که دقیقا چه افرادی مخاطبان هدف شما هستند و بر این اساس پرسونای آن ها را طراحی نمایید. شما می توانید با این اطلاعات مهم مسیر سفر مشتری را تعیین کنید و مشخص کنید در هر ایستگاه و مرحله چه محتوایی مناسب خواهد بود.

• روش های تولید محتوا

یکی از کارهای مهمی که در استراتژی محتوا انجام می شود، تعیین روش های تولید محتوا است. شما باید در نظر بگیرید که چه نوع محتوایی برای چه پلتفرمی مناسب است و کدام یک با اهداف شما تناسب دارد. شکل محتوایی بازار را مشخص کنید و بدانید مخاطبان شما به چه نوع محتوایی احتیاج دارند.

۸ مرحله مهم تدوین استراتژی محتوا کدام است؟

اکنون که با اهمیت تدوین استراتژی محتوا آشنا شدید می خواهیم مراحل مهم تولید محتوای استراتژیک را نام ببریم.

۱- بررسی وضعیت کنونی کسب و کار

در ابتدا شما باید وضعیت کسب و کارتان را در شرایط فعلی بسنجید، رقبایتان را در نظر بگیرید، پرسونای مخاطب را بشناسید و …

۲- مشخص کردن اهداف

قطعا یکی از مراحل مهم اولیه، مشخص کردن اهداف است زیرا شما باید بدانید که به چه جایی می خواهید برسید تا بر اساس آن مسیر خود را تعیین نمایید.

۳- تحقیق کلمات کلیدی

در هر کسب و کاری یک سری کلمات کلیدی وجود دارد. شما با تحقیق درباره این کلمات می توانید مخاطبان و نیاز های آنان را بهتر بشناسید و با این کار بیشتر دیده شوید.

۴- تحلیل رقبا

با کمک تحلیل رقبا می توانید بفهمید در کجا قرار دارند و نقاط قوت و ضعف آن ها را شناسایی کرده و در جهت پیشگیری از آن ها در کسب و کار خودتان تلاش نمایید.

۵- طراحی پرسونای مخاطب

با در نظر گرفتن مخاطبان هدف تان می توانید پرسونای مخاطب را طراحی نمایید و طبق ویژگی های شخصیتی، نیاز ها و احساسات آن ها محتوای هدفمند تولید نمایید.

۶- پردازش اطلاعات

برای آن که بتوانید استراتژی محتوای دقیق و با کیفیتی تنظیم نمایید باید اطلاعات لازم را جمع آوری نمایید. این اطلاعات خام و اولیه نیاز به پردازش دارند زیرا تعیین کننده مشتریان نهایی اند و هر چه دقیق تر باشند کمک بهتری به شما خواهند کرد.

۷- مشخص کردن قیف و هرم محتوا

مشتری شما از ابتدای آشنایی با کسب و کارتان تا مرحله آخر یعنی خرید، مسیری را طی می کند. شما باید در زمان تدوین استراتژی محتوا این مسیر را در نظر بگیرید. به عنوان مثال یکی از بهترین مدل ها در این زمینه، مدل aldas نام دارد که عبارتند از:
آگاهی از برند
ابراز علاقه
تصمیم گیری
اقدام نهایی
ابراز رضایت

۸- آماده کردن تقویم محتوایی

از جمله مهم ترین ابزار های شما در استراتژی محتوا تقویم محتوایی نام دارد. با داشتن تقویم محتوایی همه کارها و زمان انجام آن ها مشخص است و تیم محتوایی می تواند با کمک آن کار را به صورت مرتب و منظم به پیش ببرد.

در این مقاله درباره استراتژی محتوا، اهمیت آن، کاربرد هایی که دارد و مراحل تهیه آن صحبت کردیم. امیدواریم با رعایت این نکات بتوانید تولید محتوای استراتژیک کسب و کارتان را با موفقیت انجام دهید و به اهداف کاری تان دست پیدا کنید.

پاسخ‌گوی سوالات شما هستیم

سوالات شما از طریق کارشناسان ما پاسخ داده خواهد شد.

مشاوره رایگان تلفنی