هوش مصنوعی تاریخچه و عملکرد آن

خانه    بلاگ      هوش مصنوعی تاریخچه و عملکرد آن

شاید شما هم از جمله افرادی باشید، که واژه هوش مصنوعی را امروزه زیاد شنیده اید، اما آیا بطور واقعا می دانید هوش مصنوعی چیست ؟ چه کاربردی دارد ؟ و برای چه اهدافی طراحی شده ؟

AI که مخفف شده واژه ی Artificial Intelligence است همان هوش مصنوعی می باشد، امروزه هوش مصنوعی یک فناوری مهم به حساب می آید؛ در سال های اخیر پیشرفت و نوآوری زیادی در زمینه هوش مصنوعی پدید آمده، که در گذشته امثالش را فقط در فیلم های علمی و تخیلی می دیدیم.

این فناوری کمک کرده تا افرادی که هیچ دانشی از کد نویسی، آهنگسازی، طراحی و … ندارند هم بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه و قابل قبولی برسند. سرعت پیشرفت این تکنولوژی آنقدر زیاد بوده، که حتی سازندگان این فناوری هم به سختی می توانند خود را با تحولات لحظه ای این فناوری همراه کنند.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید، می خواهید بیشتر راجع به این پدیده نوظهور بداند بهتر است تا انتهای این مقاله رسام پلاس با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی چیست ؟

هوش مصنوعی یا به اختصار AI، از شاخه های علم کامپیوتر و یک تکنولوژی بسیارپیشرفته در این دهه است، که به کمک آن سیستم های کامپیوتری نیز مانند انسان ها امکان یادگیری و تفکر دارند و قادر به تصمیم گیری مستقل هستند.

همانطور که پیش تر گفتیم، AI  مخفف شده واژه ی Artificial Intelligence است.  از لحاظ لغوی Artificial به معنی مصنوعی است، یعنی آنچه که بطور طبیعی بوجود نیامده و توسط انسان ساخته و پرداخته شده است؛ واژه ی

Intelligence نیز که معنای هوش می دهد، که به توانایی تفکر و آموختن اشاره می کند.

بنابراین هوش مصنوعی، به چیزی غیر طبیعی گفته می شود که می تواند تفکر کند و بر اساس تجربیاتش یاد بگیرد و بصورت مستقل تصمیم بگیرد.

 

بطور طبیعی، یک فرد هوشمند و دارای هوش برای اینکه هوشمند تلقی شود باید یاد بگیرد، و فرآیند یادگیری را طی کند.بنابراین، انسان ها برای اینکه به فردی هوشمند تبدیل شوند، باید تحت آموزش قرار بگیرند.

گریه و خنده ی انسان حاصل به خاطر آوردن اطلاعات است که در مغزش ذخیره می کند.

برای ماشین ها و هوش مصنوعی، شرایط همانند انسان ها است؛ درست مشابه انسان ها کامپیوتر ها نیز باید ابتدا یاد بگیرند و تاقبل از آموزش دیدن نمی توانند هوشمند شوند.

تاریخچه هوش مصنوعی

عقبه و تاریخچه هوش مصنوعی، به دوران جنگ جهانی دوم بر می گردد. در آن زمان نیروهای آلمانی برای رمز نگاری و ارسال ایمن پیام از ماشین Enigma  استفاده می کردند و دانشمندان انگلیسی درصدد رمزگشایی این کد ها بر آمدند.

تورینگ و تیمش ماشین Bombe  را ساختند؛ که ماشین ساخته ی آلمانی ها را رمز گشایی کند. هر دوی این ماشین ها پایه های یادگیری ماشینی هستند که از شاخه های هوش مصنوعی است.

تورینگ، ماشین هوشمند را ماشینی می دانست که بدون القای حس صحبت با ماشین، بتواند با انسان صحبت و ارتباط برقرار کند. از آن سال ها دانشمندان برای ساخت همچین ماشین هایی  مطالعه و تحقیق خود را آغاز کرده بودند.

با پیشرفت تکنولوژی، سایر سخت افزارهای مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی، ابزار هوشمند و سرویس های هوشمندی به بازار عرضه شدند که از هوش مصنوعی در فرآیندهایشان استفاده می کردند.

ماهواره ها، موتورهای جستجو و … همواره از هوش مصنوعی استفاده می کردند؛ گوشی های هوشمند و گجت های هوشمند آن ها گام بزرگی در جهت ورود انسان به دنیای جدید و مدرن بود، بعد از تولد گوشی های هوشمند، هوش مصنوعی و کاربرد هایش برای انسان ها جلوه و نمود بیشتری پیدا کرد.

به این ترتیب بود که انسان ها با واژه هوش مصنوعی، و کاربرد هایش آشنا شدند.

شاخه های هوش مصنوعی

احتمالا تا اینجای این مقاله متوجه میزان پیچدگی و گستردگی هوش مصنوعی شده باشید! به همین دلیل است که هوش مصنوعی را به شاخه های متعدد تقسیم می کنند، که هر شاخه عملکرد و ساختار و آموزش های خود را دارد.

شاخه های مختلف هوش مصنوعی شامل موارد زیر است :

  • یادگیری ماشین (Machine Learning)
  • منطق فاری (Fuzzy Logic)
  • رباتیک (Robotics)
  • سیستم خبره Experts Systems))
  • پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing)
  • شبکه عصبی (Neural Network)

اهداف هوش مصنوعی چیست ؟

شبیه سازی رفتار های انسانی، مهم ترین هدف هوش مصنوعی است. دانشمندان این حوزه کنجکاوند که بدانند یک انسان هوشمند در موقعیت های مختلف چگونه فکر می کند؟ چطور تصمیم می گیرد؟ پاسخ این دو سوال می تواند منجر به خلق هوش مصنوعی و ماشین های هوشمند واقعی شود. اما در حقیقت مشکل همین جاست، که ساختار پیچیده مغز انسان قابلیت تشخیص، شیوه اندیشیدن و تصمیم گیری انسان را به سایرین نمی دهد.

رفتار های انسان ها را به هوشمند بودن بشر نسبت می دهند، در صورتی که یک حشره رفتارهای منطقی نسبت به خطر، گرسنگی و … از خود نشان می دهد و این واکنش ها اصلا ارتباطی به هوشمند بودن این حشره ندارد.

یکی از دغدغه های هوش مصنوعی همین است، که انسان قادر است حتی با شرایط و موقعیت جدید خود را تطبیق دهد اما حیوانات بصورت غریزی عمل می کنند و تطبیقی با محیط ندارند.

انواع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی از جنبه های مختلف بر اساس قابلیت به دسته های زیر تقسیم می شود:

  • هوش مصنوعی محدود:

Narrow AI ، صرفا بر یک کارکرد خاص متمرکز است و توانایی فعالیت فراتر از آن را ندارد.

  • هوش مصنوعی عمومی:

General AI، این هوش مصنوعی به کارگیری مهارت و استفاده از دانش را در انواع زمینه های مختلف برای ماشین ممکن می کند و کما بیش مانند یک انسان عمل می کند.

  • هوش مصنوعی بسیار قدرتمند:

Super AI ، این هوش مصنوعی که به آن ابر هوش مصنوعی نیز می گویند می تواند، هر کاری را بهتر از انسان انجام دهد.

انواع هوش مصنوعی براساس عملکرد نیز به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • نظریه ذهن:

Theory of mind ، یا نظریه ذهن نوع پیشرفته ای از هوش مصنوعی است که باید عواطف، افکار و احساسات را درک کند.

  • ماشین های واکنشگر:

Reactive Machines، این نوع تنها با استفاده از داده های کنونی و شرایط موجود می تواند واکنش نشان دهد.

  • نظریه محدود شده:

Limited Theory، این هوش مصنوعی از داده های گذشته نیز برای تصمیم گیری استفاده می کند. اما حافظه آن کوتاه مدت است.

  • خودآگاهی:

Self-awareness، این نوع از هوش مصنوعی در دنیای واقعی وجود ندارد و در حد تئوری تعریف شده است. هوش مصنوعی این گروه، هم قادر است عواطف را در تعامل با دیگران درک کند،  و هم خود به عنوان فردی مستقل، عواطف، نیازها و اعتقادات خود را دارد که از ذهن یک انسان هم هوشمند تر خواهد بود.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی 

به کارگیری هوش مصنوعی، نه تنها موجب بهبود کسب و کار ها شده بلکه افزایش درآمد چشم گیری برای کسب و کارها داشته است. هوش مصنوعی می تواند گاهی بهتر از انسان وظایفش را انجام دهد و پشت پرده، و جنبه های مختلفی که برای انسان قابل مشاهده نیست را ببیند.

هوش مصنوعی، می تواند در کارهای تکراری که نیازمند توجه به جزئیات است با سرعت بیشتر و خطای کمتر کار کند.

پیشرفت شبکه ها نیز موجب شده، که هوش مصنوعی حجم بیشتری از داده ها را بسیار سریع پردازش کند و پیش بینی های دقیق تری داشته باشد.

کاربرد های هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، به راحتی جایگاه خود را در زندگی روزمره ما پیدا کرده است. گاهی بدون اینکه متوجه باشیم، در حال استفاده از هوش مصنوعی و سیستم های مانند آن هستیم. به همین دلیل است که، از هوش مصنوعی در صنایع و مشاغل مختلف استفاده می شود.

۱. هوش مصنوعی در صنعت:

الگوریتم های یادگیری مختلف موجود در هوش مصنوعی،کمک می کند تا تجزیه و تحلیل دقیق تری در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری انجام پذیرد. بنابراین، به مشتریان خدمات بهتری نیز داده می شود.

چت بات ها، برای ارائه خدمات فوری در اغلب سایت ها قرار دارند که ساز و کاری شبیه به اینستاگرام دارند،این سیستم هوشمند تلاش می کند تا براساس انتخاب های قبلی کاربر پیشنهاد های جدیدتری به او بدهد.

۲. هوش مصنوعی در آموزش:

ایجاد فرآیند خودکار در نمره دهی توسط هوش مصنوعی، موجب صرفه جویی در زمان و انرژی معلمان می شود.

مدرسان، می توانند به کمک هوش مصنوعی پشتیبانی بهتری از دانش آموزان خود داشته باشند. در برخی نمونه های پیشرفته تر هوش مصنوعی، می تواند دانش آموز را ارزیابی کند و براساس نیاز هر فرد با او سازگار شود و به او در خواندن درس هایش کمک کند، در نهایت حتی می تواند جایگزین برخی معلمان شود.

۳. هوش مصنوعی در پزشکی:

استفاده از هوش مصنوعی در بخش درمان و سلامت بسیار شایع است. این سیستم ها می توانند داده های بیمار و سایر منابع را تحلیل کنند تا یک فرضیه ارائه دهند، و در نهایت به یک تشخیص درست و نهایی برسند.

۴. هوش مصنوعی در اقتصاد:

سیستم های هوش مصنوعی در طراحی برنامه های مالی شخصی، می توانند اطلاعات مالی فرد را جمع آوری کرده و به افراد مشاوره مالی بدهند. امروزه در وال استریت بخش عظیمی از معاملات توسط نرم افزار ها انجام می شود.

۵. هوش مصنوعی در قضا و قانون:

اتوماسیون و هوش مصنوعی فرآیند کشف اسناد و مدارک را کارآمد کرده است.

نقش به سزای هوش مصنوعی، کار بسیاری از مشاغل را راحت کرده و دسترسی را برای عموم مردم آسان کرده است؛ این موارد تنها بخش کوچکی از کاربرد هوش مصنوعی در دنیای امروزه هستند.

خطرات هوش مصنوعی

از جمله مواردی که همواره مورد بحث فناوران، دانشمندان و فیلسوفان خطرات ناشی از استفاده ی هوش مصنوعی است. این افراد خطرات را به چند دسته تقسیم کرده اند :

  • از دست دادن شغل و تاثیرات مستقیم بر اقتصاد و معیشت مردم
  • سوء استفاده امنیتی و نظامی برای ایجاد سلاح های پیشرفته و خودکار
  • تصمیم گیری بدون اخلاق به دلیل نداشتن درک عمیق از ارزش های انسانی و ملاحظات اخلاقی
  • خطرات ناشی از خطاهای برنامه نویسی و نقص های فنی که می تواند عواقب نا خواسته و خطرناکی داشته باشد
  • نقض حریم خصوصی و نظارت با استفاده از اطلاعات جمع آوی شده از افراد و
  • سلطه و کنترل در پی خارج از کنترل شدن و پیشرفت هوش مصنوعی

همه این خطرات نیازمند، توجه دقیق و برنامه ریزی درست از سوی سازندگان، قانون گذاران . کاربران این فناوری است.

معرفی چند هوش مصنوعی محبوب

بسیار ی از سایت ها، توسط هوش مصنوعی کار های مختلفی انجام می دهند، سعی کردیم چند مورد از این هوش مصنوعی های پرکاربرد را به شما معرفی کنیم:

Chat GPT چت جی پی تی:

اسم این هوش مصنوعی را کمتر کسی است که نشنیده باشد. این اپلیکیشن و هوش مصنوعی از پرطرفدار ترین انواع هوش مصنوعی است؛ چرا که قادر است پاسخ هر سوال شما را بدهد، متن های قابل قبولی به شما ارئه بدهد، نامه بنویسد، حتی دستور پخت غذای مورد علاقه شما را با زبانی ساده برایتان شرح دهد. این ها تنها بخشی از قابلیت های چت جی پی تی است.

FORMULA BOT

از حسابرسی تا ریز برنامه های شخصی را می توان با گوگل شیت انجام داد، اما گاها نوشتن فرمول های کاربردی در گوگل شیت سخت خواهد بود. این بات هوشمند کمک می کند، تا هر فرمولی را در شیت خود استفاده کنیم.

 Talk to Book

اگر برای پیدا کردن جواب سوالات خود،به دنبال منبع می گردید و یا می خواهد کتاب هایی با یک موضوع خاص پیدا کنید این هوش مصنوعی بسیار برای شما مناسب است. کافیست سوال خود را مطرح کنید، این هوش مصنوعی کتاب های مختلف در مورد موضوع مد نظرتان به شما معرفی می کند.

Doll-e

این هوش مصنوعی می توان متن یا نوشته شما را به تصویر بکشد، کافیست در باکس طراحی شده این هوش مصنوعی متن مورد نظرتان را بنویسید تا به زیبا ترین شکل ممکن آن را به تصویر بکشد.

 Write sonic

از جمله ابزارهای مناسب، برای تولید محتوای متنی و با پشتیبانی فارسی این هوش مصنوعی است. که می تواند محتوای مورد نیاز شما را به زبان فارسی تولید نماید.

AI دقیقا مشابه هوش یک انسان ساخته و طراحی شده است، آن هم توسط خود انسان.

 

هوش مصنوعی، آمده تا با آسان سازی برخی امور، و حل مشکلات زندگی را برای انسان راحتتر کند. براساس پیش بینی ها، AI  ها در چند سال آینده همه جوانب زندگی انسان ها را در بر می گیرند، برخی نیز بر این باورند که هوش مصنوعی می تواند بر انسان برتری پیدا کند و رفته رفته بر انسان فرمانروایی کند. این فرضیه خطرناک امروزه، با توجه به پیشرفت تکنولوژی دیگر بعید نیست.

در این مقاله سعی کردیم، به زبانی ساده هوش مصنوعی و کاربرد هایش را شرح دهیم. فراموش نکنید که هر ابزاری که توسط بشر ساخته می شود به منظور افزایش عملکرد و بازده، کم کردن و راحت کردن کار انسان طراحی می شود.

کافیست نیازهای خود را بررسی کنید، با یک سرچ ساده می توانید هوش مصنوعی که نیاز شما را برطرف می کند را پیدا کنید.

پاسخ‌گوی سوالات شما هستیم

سوالات شما از طریق کارشناسان ما پاسخ داده خواهد شد.

مشاوره رایگان تلفنی