مهم ترین خطاهای سرچ کنسول و رفع آنها

خانه    بلاگ      مهم ترین خطاهای سرچ کنسول و رفع آنها
مهم ترین خطاهای سرچ کنسول و رفع خطاها

در صورتی که کسب و کار اینترنتی دارید و به دنبال راه هایی برای افزایش فروش تان هستید باید به نکات مهمی در این زمینه توجه کنید که یکی از آن ها توجه به مهم ترین خطاهای سرچ کنسول و رفع آنها می باشد. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورید حتما ادامه مطالب این مقاله را دنبال کنید تا دیگر با این خطاها مواجه نشوید.

تغییرات جدید سرچ کنسول

در آگوست ۲۰۲۲ پنل سرچ کنسول تغییراتی کرد. تا قبل از این تاریخ در بخشی به نام Coverage وضعیت صفحات سایت نشان داده می شد اما از این تاریخ به بعد نام این بخش به Page تغییر کرد و اطلاعات در ۲ نمودار به نام های Indexed به رنگ سبز و Not Indexed به رنگ خاکستری نمایش داده می شود. برای پی بردن به خطاها در پایین نمودارها قسمتی به نام Why pages aren’t indexed وجود دارد و مشکلات صفحات سایت را توضیح می دهد. به همین دلیل در این پنل می توانید به راحتی مشکلات و خطاهای صفحات سایت را متوجه شوید و برای رفع آن ها اقدامات صحیح را انجام دهید.

خطاهای بخش Pages

در قسمت Pages می توانید خطاهایی که با صفحه خودتان و مشکلاتی که خزنده های گوگل در راه ایندکس کردن پیدا کرده اند را ببینید به همین دلیل است که می گویند مهم ترین خطاهای سرچ کنسول در این بخش قرار می گیرد. نکته مورد توجه این است که بعضی از این خطاها بحرانی و نگران کننده نیستند و نیازی نیست آن ها را برطرف کنید. بعضی از آن ها در صورتی که تداوم داشته باشند خطرناکند و باید خیلی سریع برطرف شوند. در ادامه این خطاها و روش های رفع آن ها را بررسی می کنیم.

خطای Page with redirect

این پیام نشان دهنده این است که صفحه به صفحه ی دیگری ریدایرکت شده است به همین دلیل است که ایندکس نمی شود. دلیل این خطا معمولا ۲ مسئله است:

  • هدایت کاربر به صفحه دیگر
  • عوض کردن و تغییر URL صفحه

رفع خطای Page with redirect

در صورتی که صفحه مشکلی ندارد و بدون مشکلی کاربران را به صفحه مورد نظرتان هدایت می کند، نیازی نیست این خطا را رفع کنید. زمانی که متوجه شدید صفحه به درستی کار نمی کند و یا آن که کاربران را به صفحه اشتباه هدایت می کند باید این خطا را رفع نمایید.

مهم ترین خطاهای سرچ کنسول و رفع آنها

خطای (××۵) Server Error

زمانی که ربات های خزنده گوگل نتوانند با سرور های سایت شما ارتباط برقرار کنند این خطا رخ می دهد. این خطاها بحرانی هستند و باید خیلی سریع آن ها را برطرف نمایید.

خطای ۵۰۰ Internal Server Error

مشکلات فنی به هر دلیلی موجب می شود سرور پردازش سایت را به تاخیر بیندازد. دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد از جمله کد PHP نامناسب، خطای کدنویسی در CMS و …

خطای ۵۰۲ Bad Gateway

این خطا نشان دهنده این است که یک سرور پیام نادرستی از سرور دیگری دریافت کرده است و یا آن که به خاطر وجود مشکلاتی در CMS وردپرس می باشد.

خطای ۵۰۳ Service Unavailable

در صورتی که سرور شما خیلی شلوغ باشد و یا آن که بهبود و به روزرسانی آن انجام نشده باشد این خطا مشاهده می شود و به این معناست که سرور در دسترس نیست اما بعدا دوباره برمی گردد.

رفع این خطاهای ××۵

این نوع خطاها نشان دهنده یک مشکل موقت است. یکی از راه های ساده برای بررسی این مسئله این است که تک تک لینک هایی که شامل این خطا در سرچ کنسول شده اند را باز کنید. اگر به راحتی بارگذاری شدند که مشکلی نیست و پیام به خاطر به روزرسانی نشدن اطلاعات قدیمی گوگل است. در غیر این صورت می توانید راه های زیر را امتحان کنید:

  • پاک کردن Cashe ها و کوکی ها
  • بررسی CMS
  • بررسی محدودیت حافظه PHP
  • تماس با ارائه دهنده هاست

خطای ۴۰۳ Blocked due to access forbidden

یکی از خطاهای رایج خطای ۴۰۳ است که ربات خزنده گوگل زمان خزش در سایت ممکن است با آن مواجه شود و به این معنی است که نمی تواند به محتوای سایت شما دسترسی پیدا کند. این خطا ممکن است به خاطر خطای نرم افزاری، مجوزهای فایل ها در هاست، تحریم ها، تنظیمات نامناسب هاست و … به وجود آید.

رفع خطای ۴۰۳

برای رفع این خطا فایل htaccess را بررسی نمایید. در صورتی که این فایل خراب شده باشد باید آن را دوباره بسازید. یک راه دیگر برای رفع این خطا این است که از افزونه The Site Health Check کمک گرفته و به کمک آن مشکلات احتمالی سایت وردپرسی را مشاهده نمایید.

خطای ۴۰۴

زمانی که سرور نتواند منبع درخواستی را پیدا کند این خطا مشاهده می شود. در این خطا ارتباط با سرور کاملا برقرار شده اما فایل یا صفحه درخواستی وجود ندارد. زمانی که ربات های خزنده گوگل در صفحاتی از وبسایت شما که حذف شده اند و یا آدرس آن ها تغییر کرده است بخزند، ارور ۴۰۴ به کاربر نمایش داده می شود.

رفع خطای ۴۰۴

  • مطمئن شوید صفحه مورد نظرتان منتشر شده و در حالت پیش نویس یا خصوصی نیست.
  • از تغییر نکردن آدرس صفحه مطمئن شوید.
  • به صورت مرتب نقشه سایت خود را به روز رسانی کنید و آدرس صفحات حذف شده را از روی آن پاک نمایید.
  • در صورتی که نمی خواهید صفحه مورد نظر را احیا کنید با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ آدرس صفحه را به صفحه جدید انتقال دهید.

 

مهم ترین خطاهای سرچ کنسول و رفع آنها

خطای Redirect Error

زمانی که آدرس صفحه تغییر کرده باشد و ریدایرکت ها به درستی کار نکنند این خطا مشاهده می شود. از دیگر علل مشاهده این خطا عبارتند از:

  • یک loop ریدایرکت
  • یک زنجیره ریدایرکت خیلی طولانی
  • یک URL اشتباه یا خالی در زنجیره ریدایرکت
  • یک ریدایرکت با آدرس طولانی تر از حد مجاز یک URL استاندارد

رفع خطای Redirect Error

مطمئن شوید ریدایرکت شما مستقیما به URL نهایی می رود و در این بین مراحل اضافی وجود ندارد.

خطای Alternate page with proper canonical tag

از جمله دلایل بروز این خطا عبارتند از:

  • وجود محتوای تکراری در سایت
  • شما نسخه تکراری صفحه خود را با تگ کنونیکال که به URL اصلی اشاره دارد علامت گذاری نموده اید.
  • بهترین نسخه از محتوای خود را که قصد دارید در نتایج جستجو نمایش داده شود، انتخاب کرده اید.

در این شرایط گوگل نسخه تکراری را حذف می کند و نسخه اصلی را ایندکس می کند. به عبارت دیگر این خطا نشان دهنده این است که به علت وجود تگ کنونیکال، صفحاتی ایندکس نشده اند.

رفع خطای Alternate page with proper canonical tag

این خطا مشکل بحرانی به وجود نمی آورد اما برای رفع آن باید تگ کنونیکال را از صفحاتی که این خطا را نمایش می دهد، حذف نمایید تا ایندکس شوند.

خطای Blocked by robots.txt

این خطا زمانی مشاهده می شود که شما صفحه مورد نظرتان را برای ایندکس شدن تنظیم کرده اید اما توسط فایل robots.txt مسدود شده است. این فایل لیستی از دستورات را شامل می شود که به ربات گوگل داده می شود. این خطا به این معنی است که یک خط کد در فایل robots.txt شما وجود دارد که به گوگل می گوید اجازه ندارد در این صفحه بخزد.

رفع خطای Blocked by robots.txt

برای رفع این خطا باید فایل robots.txt خود را بررسی نمایید و در صورت نیاز آن را تغییر دهید تا دستور مسدود شدن برای صفحه مورد نظرتان اعمال نشود. برای ایندکس شدن صفحه باید خطا را از این فایل پیدا کرده و آن را حذف نمایید.

در غیر این صورت باید فایل sitemap.xml خود را بررسی کرده تا مطمئن شوید URL مورد نظرتان در آن جا لیست شده یا نه. اگر هست آن را بردارید. بعضی اوقات افزونه های وردپرس صفحاتی را که متعلق به سایت شما نیست به فایل سایت مپ شما وارد می کنند.

خطای Duplicate, Google chose different canonical than user

این خطا نشان دهنده صفحات تکراری است که گوگل آن ها را ایندکس نکرده است. یعنی گوگل تگ کنونیکال شما برای آن صفحات را در نظر نگرفته و صفحات مشابه دیگری را ایندکس کرده است.

سئو سایت در کرج ، جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید .

رفع این خطا

برای رفع این خطا باید تگ های کنونیکال، لینک های داخلی و سایت مپ خود را بهینه نمایید و یا صفحه دیگری را به عنوان صفحه کنونیکال انتخاب نمایید. یا از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده نمایید یعنی صفحه تکراری را به صفحه اصلی ارجاع دهید.

خطاهای بخش Experience

خطاهای این دسته در قسمت Mobile Usability سرچ کنسول قابل مشاهده اند. در ادامه به آن ها می پردازیم.

خطای Uses Incompatible Plugins

این خطا نشان دهنده این است که صفحه مورد نظر از پلاگین های ناسازگاری استفاده می کند مانند افزونه هایی مثل Flash که به وسیله بیشتر مرورگر های موبایل پشتیبانی نمی شود.

برای رفع این خطا باید صفحه خود را با کمک فناوری های وب مدرن و با پشتیبانی گسترده مثل HTML5 باز طراحی نمایید.

خطای Viewport not set

این خطا یعنی صفحه مورد نظر Viewport را تعریف نمی کند. Viewport به قسمتی از صفحه وب گفته می شود که برای کاربر قابل مشاهده است و برای هر دستگاهی از جمله لپتاپ، موبایل و … متفاوت است. این خطا نشان می دهد صفحه نمایش برای کاربری که از موبایل استفاده کرده، ابعاد درستی ندارد. برای رفع این خطا مطمئن شوید صفحات شما با تگ متاویوپورت، یک ویوپورت مشخص می کنند.

خطای Text too small to read

همانطور که از نام این خطا متوجه می شوید اندازه بخشی از متن صفحه نسبت به عرض صفحه خیلی کوچک است و خواندن آن را برای کاربر موبایلی سخت می کند.

برای رفع این خطا یک ویوپورت برای صفحات وب مشخص نمایید و تمامی اندازه های فونت صفحه را به گونه ای تنظیم کنید که متن در نمایشگر موبایل نیز به خوبی قابل مشاهده باشد.

خطای Content wider than screen

این خطا یعنی محتوا از صفحه نمایش بزرگتر و عریض تر است و کاربر برای مشاهده اطلاعات صفحه نیاز به اسکرول کردن افقی صفحه دارد. این شرایط در زمانی است که اعلان های CSS مقادیر ثابتی داشته و یا تصاویر برای نمایش در اندازه خاصی استفاده شده اند.

برای رفع این خطا مطمئن شوید که عرض و جایگاه المان های CSS دارای اندازه های مناسبی در صفحه اند و اندازه تصاویر نیز صحیح است.

همانطور که مشاهده کردید می توانید به کمک سرچ کنسول خطاهایی که وبسایت شما دارد را پیدا کرده و آن ها را رفع نمایید. در این مقاله سعی کردیم مهم ترین خطاهای سرچ کنسول و رفع آن ها را برای شما ذکر کنیم. امیدواریم موفق باشید البته در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید از رسام پلاس نیز کمک بگیرید.

پاسخ‌گوی سوالات شما هستیم

سوالات شما از طریق کارشناسان ما پاسخ داده خواهد شد.

مشاوره رایگان تلفنی